With Brigitte Mounier and Sarah Blanquart
The installation deals metaphorically with the relationship we have with our own image, which is nowadays being continuously archived and updated on social media.The self-image developed in this way has given rise to an avatar, an “augmented” double that we have grown used to modelling by means of various virtual devices, notably digital filters.
In a contemporary, empty interior, overlooking a large bay window, two women of different ages with identical feature face each other around a tub in which the tears of the sobbing younger woman are collected. They will serve as a beauty elixir for the older woman. In this familiar and disturbing nocturnal atmosphere, a making-up ritual takes place.
What are we witnessing from the outside, through the glass window ?
Evoking the myth of Narcissus, the tale of Snow White, Ingmar Bergman’s Persona and the digital filters used on social networks to enhance appearance, the videos alternate between desolation and appeasement. By creating a space of overlapping levels of reality, Invisible Filter disturbingly poses the eternal problem of self-image.
The work is inspired by Qiao Biluo, a popular Chinese streamer known as "Your Highness Qiao Biluo". She drew the ire of her hundreds of thousands of fans after a technical glitch revealed that she was in fact a 58-year-old woman using a filter to look younger.
L’installation aborde de manière métaphorique le rapport que nous entretenons avec notre propre image, aujourd’hui archivée et mise à jour en continu sur les réseaux sociaux. L’image de soi ainsi développée a donné naissance à un avatar, un double « augmenté » que nous avons l’habitude de modeler par l’intermédiaire de différents artifices virtuels, notamment les filtres numériques.
Dans un intérieur contemporain, vide, donnant sur une grande baie vitrée, deux femmes d’âge différent mais d’allure identique se font face autour d’une cuve. Les larmes de la plus jeune en sanglots y sont recueillies. Elles serviront d’élixir de beauté à la plus âgée. C’est dans une atmosphère nocturne, à la fois familière et inquiétante qu’un rituel de grimage se déroule.
À quoi assistons-nous depuis l’extérieur, à travers la baie vitrée ?
Évoquant entre autres le mythe de Narcisse, le conte de Blanche Neige, le film Persona d’Ingmar Bergman et les filtres numériques utilisés sur les réseaux sociaux pour améliorer notre apparence, les vidéos alternent désolation et apaisement. En créant un espace fait de niveaux de réalités qui se chevauchent, Invisible Filter pose de manière angoissante l’éternel problème de l’image de soi.
Le travail est inspiré de Qiao Biluo, une célèbre streameuse chinoise connue sous le nom de "Votre Altesse Qiao Biluo". Elle s'est attirée les foudres de ses centaines de milliers de fans après qu'un problème technique ait révélé qu'elle était en fait une femme de 58 ans utilisant un filtre pour paraître plus jeune.
Exhibition view Panorama 24 at Le Fresnoy - Studio national des arts contemporains, FR, 2022
Exhibition view at Fotofest Biennial 2024, Houston, US, 2024
CREDITS
Cast : Brigitte MOUNIER, Sarah BLANQUART
Assistant director : Pablo ALBANDEA
Cinematographer : Guillaume BRAULT
First assistant camera : Paul LOSSY
Sound engineer : Damien CARLIER
Gaffer : Maurine THIEBAUT
Best boy : Léonard GREGSON
Set designers : Julie MACHIN, Brice NOUGUES
Set painter : Marina SALLE
Make-up artists : Chloé GUILBERT, Tiffany BAELDE
Costume designers : Marion SARELS, Mylène VANOTTI
Assistants : Chuhui LUO, Hugo PETIGNY
VFX : Aurélien BINAULD
Colorist : Baptiste EVRARD
Production: Stéphane SMOGOR
Le Fresnoy – Studio national des arts contemporains